Skip to main content

Met het aanbreken van de zonnige dagen gaat het toeristenseizoen volop van start. Men oriënteert zich massaal via het internet voor een dagje weg. Hét moment om gasten te interesseren voor jouw accommodatie. Maar hoe zorg ik dat ik als toeristische bestemming gevonden wordt? Investeer ik in SEO of SEA?

Wat is SEO en wat is SEA?

SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent dat je jouw website zo gaat optimaliseren dat jouw website goed door de zoekmachines gevonden wordt. Zodat je op de eerste pagina in Google verschijnt.

SEA staat voor zoekmachine adverteren. Dit betekent dat je door middel van Google Adwords gaat adverteren. In Google of op websites die jouw doelgroep bekijkt.

Kijk naar de interesses van jouw doelgroep

Als eerste is het van belang om vast te stellen wie jouw doelgroepen zijn. Met andere woorden, wat is de juiste vraag van jouw gasten. Wat vinden ze leuk aan jouw accommodatie? Wat belangrijk? En wat gaan ze meestal doen?

Gebruik om antwoord te krijgen op deze vragen jouw ondernemerskennis, gegevens uit jouw reserveringssysteem en gegevens van jouw website. Laat een zoekwoordanalyse uitvoeren om te ontdekken hoe jouw gast jou vindt in Google. Hierin ontdek je ook de interesses van jouw gast en ontdek je vaak verrassende niche markten (ook handig voor jouw PR strategie). Belangrijk: laat deze zoekwoordanalyse uitvoeren door een SEO specialist met affiniteit voor jouw branche. Ik help je graag!

Zorg voor een goede vindbaarheid

Als ze van jouw accommodatienaam gehoord hebben en dit gaan googelen, zorg dan ook dat je in de zoekresultaten verschijnt. Meld je aan bij Google Mijn Bedrijf. Laat een SEO specialist je helpen om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren. Deze geeft ook tips hoe je in de toekomst vindbaar blijft. We gaan immers steeds meer googlen op onze smartphones. En gebruik maken van spraakgericht zoeken.

Heb je veel concurrentie van platforms zoals boekingssites (OTA’s), campinggidsen of andere websites? Adverteer dan op jouw merknaam via Google Adwords (SEA). Als je jouw merknaam geclaimd hebt, kun je er tevens voor zorgen dat andere partijen niet op jouw merknaam mogen adverteren.

Retargeting

Ken jij die reclames die je op diverse sites te zien krijgt als je bij booking.com gekeken hebt naar een hotel? Deze achtervolgen je vaak diverse dagen lang. Ik ben ook geen fan, maar het is een feit dat hier de klassieke marketingtheorie van herhaling opgaat. Tja, het werkt nu eenmaal echt. Wees alleen wat creatiever dan het gros van de adverteerders. Gebruik niet steeds dezelfde banners, maar maak ze echt overtuigend. Koppel jouw accommodatie met de interesses of omgeving.

Ben je bijvoorbeeld een hotel/camping in Zuid-Limburg? Laat dan een advertentie zien in combinatie met het heuvellandschap (bijvoorbeeld een foto van wandelaars door het landschap) en noem jouw hotel/camping dé perfecte uitvalsbasis. Of roem het bourgondische leven in Limburg met een culinaire foto in combinatie met jouw hotel. En zo zijn er genoeg aanknopingspunten te bedenken!

Tja, maar ik heb niet genoeg budget…

Dit argument krijg ik in de praktijk vaak te horen. Juist door slim te investeren, houd je uiteindelijk onder de streep meer geld over. Mijn tip: zet eens de helft van het bedrag wat je uitgeeft aan commissies in om te investeren in SEO en met een duidelijke strategie in SEA. Je zult zien dat je er uiteindelijk geld op gaat verdienen!

Nieuwsgierig? Ik kom graag bij je langs voor een vrijblijvend gesprek!