Commissie Hospitality marketing tips

Goed voornemen 2017: minder commissie naar OTA’s brengen

minder OTA commissie

In januari is het weer zover. De Jaarrekening wordt opgemaakt. Alle opbrengsten en kosten op een rijtje. Schrik je ook zo van het hoge bedrag aan commissies aan Online Travel Agencies (OTA’s)?

Allereerst gefeliciteerd, want dat betekent wel dat je in 2016 gasten over de vloer had. Er is dus voldoende interesse in jouw accommodatie. Maar dit gaan we in 2017 wel anders aanpakken, oké? Het is immers de bedoeling dat er geïnvesteerd kan worden in jouw accommodatie in plaats van de kas van OTA’s te spekken. En goed nieuws: er zijn volop kansen!

Onderzoek laat immers zien dat maar liefst 52% van de bezoekers aan een OTA website doorsurft naar de accommodatiewebsite (bron: Hoteliers, 2016). Bedankt OTA voor het trekken van deze potentiële gasten! Maar…het merendeel van deze bezoekers boekt toch via de OTA. Dat moet toch anders kunnen?

Bij vakantieparken boekt 90% van de gasten direct

Vakantieparken pakken het slim aan. Zij profiteren van de OTA, in plaats van andersom. Ongeveer 90% van de gasten boekt een verblijf via hun eigen website. Dit gaf Marc van den Broek, Manager Walibi Village onlangs ook nog aan in een interview in Hospitality Management. Wat hun geheim is? Investeren in digitale marketing! Zij zijn dagelijks bezig met hun website.

Geen geld / tijd / kennis

Als toeristisch ondernemer heb je veel aan je hoofd, hierdoor staat digitale marketing vaak niet bovenaan de prioriteitenlijst. Maar hé, het kan toch niet zo zijn dat een OTA straks meer weet over jouw gasten en bedrijf dan jijzelf? Kom op, wees een echte ondernemer, verdiep je erin en huur anders iemand in die er verstand van heeft. Spendeer de helft van het commissiebedrag van 2016 aan digitale marketing en je komt al een heel eind.

7 Commissie bespaartips die echt niet veel hoeven te kosten

Er zijn al simpele aanpassingen mogelijk die al een hoop gasten direct laten boeken. Zonder dat het veel geld kost. Hieronder een samenvatting van de belangrijkste:

1. Zorg ervoor dat een gast op iedere pagina van jouw website weet hoe hij moet boeken (liefst met een duidelijke knop)
2. Gebruik een gebruiksvriendelijk online reserveringssysteem of, als je zover niet wilt gaan, een overzichtelijk en kort formulier op jouw website (gebruik hierbij de OTA als voorbeeld, zij spenderen namelijk miljoenen aan optimalisatie). Vergeet hierbij de smartphone niet (zie ook mijn vorige blog)
3. Vermeld duidelijk jouw telefoonnummer of als je echt vooruitstrevend wilt zijn, installeer een live chat functie op jouw website
4. Maak de voordelen duidelijk van het rechtstreeks boeken
5. Onderhandel over het contract met jouw OTA (je hoeft echt niet alles te accepteren hoor)
6. Adverteer op jouw eigen merknaam in zoekmachines en claim dit ook bij Google (Kan dit? Ja, dit kan!)
En een van de belangrijkste:
7. Stimuleer de gast om voortaan rechtstreeks te boeken en leg ook uit waarom

Gastvrijheidtoppers sta op!

Dit laatste punt is jullie echt op het lijf geschreven. Jullie zijn zo goed met gasten. Vertel hen hoeveel commissie er afgedragen moet worden en wat dit voor jullie bedrijfsvoering betekent. Zeker weten dat de gast dit niet weet en de volgende keer meer moeite doet om direct te boeken. Ook ik verkondig dit al jaren en ik merk steeds weer dat men dit gewoon niet weet. Horeca en hospitality belangenverenigingen, ontwikkel hier eens een publiekscampagne voor!

Ook lagere commissies én meer gasten?

Wil je meer weten en concreet aan de slag? Ik kom graag bij je langs om te vertellen over mijn ideeën en tips. Zodat je op de jaarrekening 2017 een lager bedrag aan commissies ziet staan. En je dat geld weer meer kunt investeren in jouw bedrijf.