Als Nederlandse ondernemer kun je niet om Google heen. Maar liefst 94% van alle zoekopdrachten in Nederland vindt plaats via Google (bron: Statcounter GlobalStats). Gevonden worden op een populaire zoekterm, zoals bijvoorbeeld ‘hotel zuid limburg’ vergt vaak veel investeringen in digitaal adverteren. Laat dat grote investeerwerk maar aan de OTA’s (Online Travel Agencies) over! Focus je echter op jouw specifieke kenmerken van jouw hotel, camping of park. En nog belangrijker: besteed aandacht aan de vindbaarheid van jouw merknaam! Adverteer hier wel op (kost minder én is effectiever).
Veel toeristische ondernemers maken gelukkig al gebruik van de gratis tool Google Mijn Bedrijf. Maar sinds kort kun je hier nog meer uithalen met de Posts functie! Een kans voor iedere camping, restaurant of recreatiepark ondernemer!
Wat is Google Mijn Bedrijf?
In Google Mijn Bedrijf (voorheen Google Places) kun je jouw bedrijf registreren. Zo word je makkelijk gevonden bij lokale zoekopdrachten (zoals bijvoorbeeld ‘hotel epen’), bij zoekopdrachten op jouw bedrijfsnaam (bijvoorbeeld ‘hotel geel marketing’) of zoektermen die aansluiten op aan jouw bedrijf toegekende categorieën. Veel hospitality ondernemers hebben dit gelukkig al ingesteld. Jij vast ook. Wil je controleren of je dit inderdaad hebt? Google dan eens op jouw bedrijfsnaam.
Tip: zorg dat de contactgegevens exact hetzelfde geschreven zijn als op andere websites, dus niet de ene keer ‘+31’ voor het telefoonnummer gebruiken en de andere keer niet. Wees hierin consequent. Hierdoor zal Google jouw informatie eerder tonen.
Wat is de Google Posts functie?
Met de Google Posts functie kun je gedurende 7 dagen een aanbieding of evenement promoten. Denk aan het promoten van jouw speciale aanbieding, speciaal evenement of licht jouw usp’s uit. De berichten (posts) worden direct in de zoekresultaten getoond onder de Google Mijn Bedrijf vermelding aan de rechterkant van de pagina en ook in Google Maps. Overigens worden evenementen wel langer getoond dan 7 dagen, namelijk totdat het evenement heeft plaatsgevonden. Het mooie is, dat dit volledig gratis is (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Google Adwords). Het slechte nieuws: deze functie is helaas nog niet beschikbaar voor hotels en B&B’s.
Hoe stel je Google Posts in?
- Ga naar Google Mijn Bedrijf en log in met jouw gegevens.
- Klik in het linkermenu naar ‘Posts’.
- Maak een bericht aan van minimaal 100 en maximaal 300 woorden (alleen de eerste 100 woorden zijn direct zichtbaar).
- Voeg een call-to-action knop toe (zoals ‘reserveer nu’)
- Plaats een aantrekkelijke foto bij het bericht (minimaal 250 x 250 px, het beste formaat is 750 x 750 px).
Waarom moet ik het gebruiken?
- Het is gratis en eenvoudig in te stellen.
- Je trekt direct de aandacht van mensen die naar jouw bedrijf op zoek zijn voor een extra service of evenement.
- Google toont meer en meer ‘lokale zoekopdrachten’ (zoekresultaten gebaseerd op locatie).
Stel, ik ben in Maastricht en ik zoek een camping waar ik ook nog iets kan eten. Ik kom uiteindelijk op de camping uit en in de post zie ik dan vervolgens dat er een weekspecial is. Mmm, dat ziet er goed uit op die foto! Het water loopt al de gast al in de mond.
Of stel, ik wil met een groep naar het Blote Voetenpark in Zuid-Limburg en ik zie dat er speciale arrangementen voor groepen zijn. Hé, dat is een leuk idee! Ze hebben ook een Vrolijke voeten spelletjes arrangement inclusief bbq. Ik klik meteen door!
Inspirerende voorbeelden van de Posts functie in de hospitality branche:
Hulp nodig?
Inspiratie nodig hoe Google Posts te gebruiken? Of geen tijd om Google Posts in te stellen? Geel Marketing ondersteunt je graag! Neem contact op voor de mogelijkheden.