Hospitality marketing tips

Cadeaubonnen: verrassende omzetbooster en marketingtool!

Cadeaubon als omzetbooster en marketingtool volgens Geel Marketing

Misschien niet heel logisch om een blog over cadeaubonnen te schrijven. Maar ongemerkt is het een zeer interessant product voor hospitality ondernemers. En ja, de pepernoten liggen al in de winkel, bij hotels komen de eerste kerstreserveringen al in augustus binnen, dus tijd om bezig te zijn met de feestdagen!  Nu de economie aantrekt, mensen steeds meer op zoek zijn naar beleving en weinig tijd hebben, is een tegoedbon voor steeds meer mensen een aantrekkelijk alternatief. Voor  ondernemers in de toerisme branche is het een aantrekkelijke manier om meer omzet en gasten te trekken.

Cadeaubon inwisselaars besteden vaak het dubbele tegoed

Uit onderzoek van GfK blijkt dat 61% van de ontvangers meer besteedt dan het tegoed alleen, gemiddeld het dubbele bedrag. Ze hebben immers al de bon gekregen en zijn dus eerder geneigd om extra te besteden. Daarnaast stijgt de populariteit van cadeaubonnen. De verkoop van het aantal verkochte cadeaubonnen steeg in 2016 met 10%.

14% geeft voorkeur aan thema insteek

Uit het onderzoek onder 821 kopers van giftcards blijkt dat 14% voorkeur geeft aan een thema insteek. En dat is precies wat ondernemers in toerisme, horeca en recreatie kunnen bieden! Een heerlijk diner, een romantisch hotelarrangement of entree tot jouw park. Stel een leuke beleving samen voor een aantrekkelijk bedrag. Maak er echt iets unieks van, zodat je je kunt onderscheiden van de ‘standaard cadeaubonnen’ van grote ketens. Door het slim te promoten, win je er misschien zelfs gratis publiciteit mee.

Vindbaarheid en zichtbaarheid is cruciaal

Waar cadeaukaarten gekocht worden, wordt bepaald door vindbaarheid, volgens het Gfk onderzoek. Zorg dus dat de cadeaucheques makkelijk te vinden zijn in jouw website. Via een banner, een hyperlink of het liefst als hoofdmenu item in jouw navigatiemenu. Schrijf er het liefst ook een blog of aantrekkelijk nieuwsbericht over. Plaats een bericht op jouw social media (maak een planning wanneer je steeds hierover een bericht plaatst en doe dit op slimme momenten). Kondig het ook aan in jouw e-nieuwsbrieven of bijvoorbeeld in de ‘post-stay e-mail’, nadat de gast bij jou geweest is (de goede herinneringen aan het verblijf bij jou zitten dan nog vers in het geheugen). Maar promoot jouw cadeaubon ook offline. Plaats een aantrekkelijk vormgegeven flyer of poster op jouw balie. Laat hierbij het liefst een voorbeeld van een cadeaubon zien.

Zorg voor een eenvoudig aankoopproces

Consumenten willen een gemakkelijk aankoopproces, blijkt ook uit het onderzoek van Gfk. Zorg er dus voor dat het bestelproces eenvoudig is. Bouw een simpel bestelformulier op jouw website, liefst met iDeal betalingsmogelijkheid. Ga na of het in jouw online reserveringssysteem mogelijk is om betaallinks te mailen. Dit kost vaak weinig en door alleen iDeal aan te bieden, beperk je de kosten. Heb je veel buitenlandse gasten? Overweeg dan ook de betaling met een creditcard toe te staan.

Verpakking is belangrijk

60% van de kopers vindt tegoeden in de vorm van online codes onpersoonlijk. 53% ziet graag dat er meer leuke verpakkingen voor cadeaukaarten op de markt komen. Dit is een moeilijke, want mijn ervaring is dat er altijd mensen zijn die tot het laatste moment wachten met bestellen. Dus ja, zorg voor een mooie verpakking, maar denk er ook al over na hoe je de bonnen last-minute kunt verzenden. Kijk voor inspiratie over originele verpakkingen bijvoorbeeld eens op Pinterest.

Cadeaubonnen: een aantrekkelijke vorm van Marketing

Het is door mij een veelgebruikte zin: maak van jouw klanten ambassadeurs! Het geven van een cadeaubon is hier natuurlijk het ultieme voorbeeld van! Stel je voor: de hele familie aanwezig met Sinterklaas of onder de kerstboom en er wordt geroepen: wat leuk! Een tegoedbon voor een verblijf/ diner/wellness behandeling in X! Het gesprek komt op gang en gaat over jouw onderneming! Daar kan geen social media tegenop!

Aan de slag, maar je weet niet hoe? Geel Marketing komt graag bij je langs voor meer inspiratie!