smartphone

Zo maak je jouw webcommunicatie mobielvriendelijk: 5 tips

Zo maak je jouw digitale communicatie smartphone proof

Google heeft aangegeven dat zij nu meer zoekvragen verwerken via smartphones dan via tablets of computers. In november 2016 heeft Google zelfs aangegeven dat de mobiele versie van de website ook de ranking in de zoekresultaten bepaalt van niet mobiele zoekopdrachten (dus zoekopdrachten via een computer). Dit betekent dat de mobiele versies van websites enorm belangrijk worden. En dat steeds meer gasten/klanten via hun smartphone kennis maken met jouw bedrijf. Dat vraagt om een andere manier van denken en van werken. Is jouw website en bedrijfscommunicatie al ‘smartphoneproof’?

Hieronder enkele tips:

1. Bekijk een websitepagina of nieuwsbrief altijd eerst op je mobiel

Liefst op een iPhone én een Android toestel. Hier kan nog wel eens verschil in zitten. Beantwoord de volgende vragen voor jezelf:

  • Kan ik makkelijk navigeren?
  • Toont de homepage een aantrekkelijke foto?
  • Is het op de homepage meteen duidelijk wie je bent en wat je doet (hierbij geldt: minder is meer)?
  • Werkt de website als de gebruikers alleen de kopjes lezen?
  • Is er een duidelijke call-to-action (een duidelijke knop om online te reserveren, contact op te nemen of informatie aan te vragen)?
  • Zijn de knoppen groot en duidelijk genoeg (met vingertoppen navigeren is minder nauwkeurig dan met een muis)?

2. Test jouw website via gratis tools

Google  hecht veel waarde aan een mobielvriendelijke website. Websites die niet smartphone vriendelijk zijn, worden zelfs lager in de zoekresultaten getoond. Google heeft 2 gratis tools ontwikkeld om makkelijk te kunnen testen of jouw website mobielvriendelijk is. Het enige wat je hoeft te doen is jouw url intypen:

Test mobielvriendelijk voor Google of niet

Bezoekers op een smartphone hebben nog minder geduld dan op andere devices. Een snelle laadtijd is dus heel belangrijk. Controleer hoe snel jouw website laadt:

Test om de snelheid van jouw website te meten (PageSpeedInsights)

3. Schrijf teksten in eerste instantie voor mobiel

Maak je teksten makkelijk leesbaar. Gebruik een makkelijk scanbare structuur. Dit betekent opsommingstekens, tussenkopjes, alinea’s en links. Maak jouw zinnen bij voorkeur niet langer dan 10 woorden. Beantwoord de vraag waarom ze naar jou  moeten komen. Onderbouw dit het liefst met reviews en cijfers.

4. Denk vanuit een reisgidsidee

Vooral in de onderzoeksfase ‘ik-wil-er-graag-even- tussenuit’ wordt de smartphone veel gebruikt. Gasten zijn dan op zoek naar leuke locaties, dingen die je kunt doen in de omgeving en kortingen (bron: Google research, How people use their smartphones for  travel, oktober 2016). Gebruik dus goede foto’s (in klein bestandsformaat i.v.m. de laadtijd). Zorg dat jouw fotogalerij makkelijk te bekijken is op een smartphone en zet in op beleving. Laat hierbij ook duidelijk zien wat er allemaal te doen is in de omgeving. Inspireer jouw gast!

5. Controleer of jouw online reserveringssysteem mobielvriendelijk is

Hoewel de meeste onderzoeken laten zien dat mensen het daadwerkelijk reserveren liever op een desktop of tablet doen, geldt dit niet voor jongeren. 65% van de bezoekers tot +/- 35 jaar geeft aan dat zij verwachten van een reiswebsite dat zij net zo makkelijk via hun smartphone kunnen reserveren als via een pc. En dat ze dit dus ook daadwerkelijk doen. Boek dus eens jouw accommodatie op een smartphone. Ervaar zo zelf wat verbeterpunten zijn.

Ben je zelf niet zo handig met mobiele telefoons? Vraag dan eens iemand jonger dan 35 jaar die een potentiële  gast zou kunnen zijn. Ga ernaast zitten en kijk waar hij of zij tegenaan loopt. Maak hier een lijstje van en mail dit naar jouw online reserveringssysteemleverancier. Reageert deze hier niet op? Dan wordt het wellicht tijd om over te stappen naar een andere leverancier. Er zijn namelijk al online reserveringssystemen op de markt die volledig ‘responsive’ (aangepast aan zowel pc, tablet en smartphone) zijn.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips voor een goede mobielvriendelijke website. Dit is bedoeld als eerste aanzet. Ik kom helaas nog steeds bedrijven tegen die hun website of e-nieuwsbrief nog niet geoptimaliseerd hebben voor mobiel. Natuurlijk vraagt het een extra investering, maar om geen omzet te gaan missen, is het echt van belang om hier uiterlijk in 2017 een speerpunt van te maken. Daarnaast vraagt het schrijven voor mobiel echt een andere benadering. Ga zelf maar eens na wat en hoe je leest op een smartphone.

Meer weten? Plan gerust een vrijblijvende afspraak.