Het kan dus wel. Een Europese hotelketen dat in 2016 volgens onderzoekers van Morgan Stanley 86% van alle reserveringen rechtstreeks via het hotel ontvangt. Gemiddeld dragen hotels 10% tot 20% commissie af aan OTA’s (Online Travel Agents zoals Booking.com en Expedia). Een behoorlijk aandeel dus. De Engelse hotelketen Premier Inn dat het middensegment bedient, doet het anders.
Direct boeken: beter voor de gast én het hotel
CEO Alison Brittain over hun distributiestrategie: “Direct boeken is beter voor de gasten aangezien we hier de laagste prijzen kunnen bieden en daarnaast de beste informatie kunnen geven over hun verblijf. Daarnaast is het ook beter voor ons als hotels, omdat het de minste kosten met zich meebrengt, maar nog belangrijker, het geeft ons het beste inzicht in onze gasten.” (bron: Skift ).
Wat is het geheim achter dit succes?
- Premier Inn zet in hun uitingen zwaar in op het benadrukken van de voordelen van direct reserveren.
- Ze maken actief gebruik van hun gastgegevens om zo hun aanbod beter af te stemmen op de gast (zie bijvoorbeeld hun segmentatie in golf, fietsen, wandelen, mindfullness en live music).
- Premier Inn is een zelfstandige hotelketen met een eigenaar. Het hoofdkantoor kan dus zelf haar eigen distributiestrategie bepalen.
- De 760 hotels zijn voornamelijk in één land (Verenigd Koninkrijk) gevestigd, dus het is relatief makkelijk om naamsbekendheid op te bouwen. Premier Inn geeft aan dat je bij een lagere naamsbekendheid wel OTA’s moet inzetten, maar dan vooral tactisch, met een enorme focus op direct boeken en dus direct contact hebben met jouw gasten.
- De Britten hebben een voorkeur om direct bij het hotel te boeken in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederlanders (hier is dus echt nog werk aan de winkel met een actieve voorlichting) (bron: Barclays corporate).
De OTA strijd in de VS
Ook in de Verenigde Staten gaat men actief de strijd aan. Met wisselend succes. Hilton lanceerde in februari 2016 haar grootste advertentiecampagne ooit ‘Stop clicking around’ om directe reserveringen te stimuleren. Hyatt, Mariott en Choice hotels, zetten in op loyaliteitsprogramma’s, waarbij ze hun gasten flinke kortingen geven (vergelijkbaar met de commissie die ze anders zouden moeten afdragen). Of andere voordelen zoals een ‘early check-in’ of een ‘late check-out’. Choice Hotels geeft aan dat ze in 2016 voor het eerst een grotere stijging van het aantal rechtstreekse reserveringen ontvangen dan de stijging van het aantal reserveringen via OTA’s. Ook de andere ketens geven aan meer directe boekingen te ontvangen, al is het aandeel OTA reserveringen ook gestegen (bron: Skift).
Ook meer rechtstreekse reserveringen?
Het stimuleren van rechtstreekse reserveringen, vraagt niet altijd om grote investeringen. Laagdrempelige aanpassingen hebben vaak al een groot effect. Geel Marketing denkt graag mee. Lees ook de praktische tips in mijn eerdere blog.