Hospitality marketing tips

Zo ben je klaar voor de 1,5 meter toerist!

tips communicatie coronamaatregelen camping hotel recreatie restaurant

Hoe ontvang je weer meer reserveringen? Wel of niet adverteren? Hoe stel je de gast gerust? En hoe zorg je er op een gastvriendelijke toon voor dat de gasten zich aan de coronamaatregelen houden?

De juiste toon zetten is nu belangrijker dan ooit! De 1,5 meter samenleving, oftewel ‘het nieuwe normaal’ vraagt een andere aanpak dan voorheen. Gasten willen weten wat je doet om besmetting te voorkomen. Hier zul je dus aandacht aan moeten besteden in je uitingen. Teksten als ‘ga er gezellig weer tussenuit’ worden door sommigen als aanstootgevend ervaren. Kijk dus zorgvuldig naar je uitingen.

Nu duidelijk is dat op vakantie naar het buitenland er voorlopig niet inzit, zullen veel mensen dit jaar in eigen land op vakantie gaan. Dé kans om nieuwe doelgroepen kennis te laten maken met jouw accommodatie!

Geel Marketing biedt een speciaal stappenplan voor de horeca en recreatiebedrijven:

1. Implementeer de richtlijnen
Raadpleeg de richtlijnen van de RIVM of jouw brancheorganisatie (Recron / KHN) en kijk naar hoe je de 1,5 meter afstand regels kunt toepassen in jouw bedrijf.

2. Informeer je personeel over de maatregelen
Zodat het voor iedereen duidelijk is. Wellicht hebben zij nog verbeteringen.

3. Bedenk hoe je de maatregelen gaat communiceren:
– MUST: plaats een coronamelding op je homepage
– Zorg voor een link/verwijzing op iedere webpagina naar de maatregelen
– Verzamel veelgestelde vragen en plaats deze op je website
– Behandel een coronamaatregel of een veelgestelde vraag op een ludieke manier op je social media kanalen
– Maak een flyer die je gasten kunt geven met de belangrijkste maatregelen
– Ga voor jezelf na of het nodig is om posters of signing op te hangen
– En nog een algemene hospitality schrijftip: schrijf de teksten altijd ‘positief’, dus niet ‘de receptie is gesloten’ maar ‘je bent welkom bij de receptie tussen 9.00 en 12.00 uur’.

4. Benader je vaste gasten (jouw fans) via een e-nieuwsbrief
Zij kennen jouw locatie en zijn dus makkelijker te bewegen om te boeken via jouw website. Informeer hen over de coronamaatregelen en laat hen vooral weten wat je in de omgeving nog wel kunt doen!

5. IJk je doelgroepen
Nu vrijwel iedereen op vakantie gaat in eigen land, kun je ook andere doelgroepen bereiken. Ga na welke doelgroepen voor jou interessant zijn. Kijk vervolgens eens vanuit iedere doelgroep naar de voordelen van jouw locatie en schrijf deze op.

6. Adverteer online
Door de crisis is (online) adverteren momenteel een stuk goedkoper. Daarnaast is het een makkelijke manier om heel gericht bepaalde doelgroepen te bereiken. En vanwege de beperkende maatregelen zit men meer en langer op internet en social media. Let wel even op je teksten en foto’s. Pas deze aan op het nieuwe reizigerssentiment!

7. Geef inspiratietips op je website (en social media)
Inspireer je (potentiële gasten) met tips van dingen die je nog wel kunt doen in jouw omgeving.

Hulp nodig?

Geel Marketing helpt je graag op weg. Geen ellenlange, theoretische plannen, maar praktische hands-on marketingondersteuning. Want je hebt nu al genoeg aan je hoofd!

Nieuwsgierig? Neem contact op via 06- 154 57 703 of [email protected]